Ćwiczenia na rozgrzewkę

Podejmowanie aktywności fizycznej niesie ze sobą wiele korzyści dla naszego zdrowia. Warto jednak pamiętać o tym, aby nie zaczynać ćwiczeń czy treningów bez odpowiedniej rozgrzewki. Jest ona bowiem podstawą każdego naszego treningu. Jeśli jej nie przeprowadzimy to dużo łatwiej będzie nam nabawić się jakiejś kontuzji albo urazu, ale też chociażby zakwasów.

Jakby tego było mało, rozgrzewka spowoduje także, że cały nasz trening będzie po prostu bardziej efektywny. W związku z tym warto wiedzieć o kilku prostych ćwiczeniach, które mogą stanowić naszą rozgrzewkę i być pewnym wstępem do normalnego już treningu. Nie każdy o tym wie, ale solidna rozgrzewka przed treningiem to podstawa – dotyczy to zarówno tych osób, które pracują nad formą na siłowni, jak i biegaczy czy osoby jeżdżące regularnie na rowerze. Musimy bowiem przygotować swoje mięśnie na wysiłek – dzięki rozgrzewce nasze stawy są bardziej elastyczne.

Minimalizujemy w ten sposób ryzyko kontuzji czy urazów, ale też przygotowujemy cały organizm na dalszy trening. Rozgrzewkę warto stosować także wtedy kiedy chcemy po prostu uniknąć zakwasów. Podkreśla się również, że ćwiczenia rozgrzewkowe to swego rodzaju mentalny wstęp do treningu – w ten sposób nasz umysł może skupić się wyłącznie na ćwiczeniach.

Jak powinna wyglądać prawidłowa rozgrzewka?

Należy zdać sobie sprawę z tego, że nie ma jednej uniwersalnej rozgrzewki, którą moglibyśmy zastosować zawsze i wszędzie, niezależnie od docelowych ćwiczeń.

Są bowiem różnice na przykład w rozgrzewce przed bieganiem a rozgrzewce przed treningiem siłowym. Istnieje jednak kilka pewnych uniwersalnych zasad dotyczących rozgrzewki jak choćby to, że powinna ona trwać około dziesięć minut. Dodatkowo, ćwiczenia rozgrzewkowe z reguły powinny składać się z dwóch rodzajów. Najpierw pewne ćwiczenia ogólne, które rozgrzeją nasze mięśnie oraz przygotowują organizm na zwiększony wysiłek, a następne ćwiczenia, które przygotują już konkretne partie mięśni.

Pamiętajmy przy tym, że jako ćwiczenia rozgrzewkowe możemy zastosować naprawdę wiele różnych elementów, w tym na przykład pajacyki, trucht w miejscu, skakanie na skakance, krążenie tułowia czy skrętoskłony. Bardzo dużo zależy od tego, czy rozgrzewamy się przed bieganiem, czy też na przykład przed treningiem na siłowni. Najważniejsze jest jednak to, aby o rozgrzewce nie zapominać i rzeczywiście ją wykonywać przed każdym naszym treningiem. Przy okazji pamiętajmy, że w rozgrzewce nie chodzi przecież o to, aby stracić dużo energii – najwięcej sił i tak musimy zachować na główną część treningu.