Ćwiczenia oddechowe – co warto wiedzieć?

Ćwiczenia oddechowe mogą się okazać dla nas bardzo pomocne. Warto więc wiedzieć czym są oraz jak się je wykonuje. Z reguły składają się na nie serie wdechów i wydechów, które to wykonuje się wedle pewnego ustalonego wzoru oraz w odpowiedniej pozycji ciała. Bardzo ważne w tym wszystkim jest mieć świadomość oddechu. Istotną rolę odgrywa natomiast wspomniany wzór, na który to składa się kilka elementów, w tym między innymi częstotliwość oddechów, ich tempo czy rodzaj oddechu (możemy przecież oddychać przez nos lub usta).

Przy niektórych ćwiczeniach oddechowych kluczem może być natomiast określona pozycja ciała. Przed rozpoczęciem tego typu ćwiczeń bardzo ważne jest więc określenie swojego wzoru oddechowego. Musimy więc ustalić ile oddechów powinniśmy wykonywać co minutę oraz jakie odstępy między nimi zachować. Konieczne jest także zadbanie o tak zwany właściwy tor oddechy, czyli odpowiednie ruchy naszej klatki piersiowej w trakcie wdechu. Niekiedy możemy też w to wszystko zaangażować inne mięśnie, na przykład mięśnie brzucha.

Same ćwiczenia oddechowe można natomiast jak najbardziej łączyć z elementami rytmiki, wykonując przy tym rytmiczne ruchy naszych kończyn dolnych i/lub górnych. Możemy też korzystać ze specjalnych taśm elastycznych.

Dlaczego warto wykonywać ćwiczenia oddechowe?

Jak się okazuje, już w starożytności ćwiczenia oddechowe były dość popularne i pojawiały się między innymi w medycynie chińskiej czy hinduskiej. Były wtedy przede wszystkim istotnym elementem medytacji i do dziś zresztą są – czy to właśnie w medytacji, czy też na przykład w jodze. Tego typu ćwiczenia pozwalają nam bowiem wzmocnić mięśnie oddechowe, ale też polepszyć komfort naszego oddechu.

Prócz tego pozwalają nam również uzyskać większą kontrolę nad naszym organizmem, dzięki czemu będziemy na przykład w stanie dużo szybciej się uspokoić w różnego rodzaju trudnych, zaskakujących czy strasznych dla nas sytuacjach. Jakby tego było mało, ćwiczenia oddechowe są wskazane również wśród tych osób, które mają różne problemy z układem oddechowym. Mogą być one także pomocne dla tych osób, które zmagają się z problemami z klatką piersiową lub kręgosłupem. Również osoby znerwicowane powinny praktykować ćwiczenia oddechowe – w ich przypadku chodzi więc przede wszystkim o uspokojenie. Z pewnością warto więc zainteresować się tym tematem.

Samokontrola oddychania oraz koncentracja na tej czynności może bowiem okazać się dla nas niezwykle przydatna, także w osiągnięciu wewnętrznego wyciszenia i spokoju, co sprawia dziś wielu osobom bardzo duże problemy.