Ćwiczyć każdy może – aktywność fizyczna dla seniora!

Aktywność fizyczna wśród osób starszych wydaje się być często pomijana, tymczasem jak najbardziej warto o tym mówić oraz to promować. Oczywiście chodzi tutaj o taką aktywność, która jest odpowiednio dostosowana do możliwości indywidualnych każdej osoby. Wszak bardzo często osoby starsze zmagają się z różnego rodzaju dolegliwościami, przez które samo poruszanie się jest niezwykle utrudnione. Jednak regularna i właściwie dostosowana aktywność fizyczna może bardzo korzystnie wpłynąć na ogólne zdrowie takiej osoby – zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym.

Warto więc wiedzieć na temat więcej. Wysiłek fizyczny to z wiekiem dla nas coraz większe wyzwanie, dlatego też w przypadku osób starszych powinien być on dobrze dostosowany do jej możliwości oraz przede wszystkim stanu zdrowia. Nie należy też rozpoczynać od bardzo zaawansowanych ćwiczeń, lecz krok po kroku zwiększać ten wysiłek i podejmowanie kolejnych aktywności. Warto przy tym pamiętać, że w wielu sytuacjach choćby minimalne zwiększenie podejmowanej aktywności fizycznej może okazać się niezwykle cenne – szczególnie wśród tych osób, które prowadzą siedzący tryb życia i nie są co prawda w stanie zbyt mocno się ruszać, lecz podejmują choćby małe próby zaktywizowania swojej codzienności.

Jakie ćwiczenia dla osób starszych?

Istnieje wiele różnych form aktywności fizycznej, którą mogą podjąć osoby starsze. Dla wielu osób wystarczający będzie chociażby spacer. Bardzo popularną formą spędzania wolnego czasu stał się też nordic walking, czyli tak zwane chodzenie z kijkami, które to angażują niemal wszystkie nasze mięśnie. Cały czas dużym zainteresowaniem cieszą się także pływanie, wodny aerobik czy też jazda na rowerze stacjonarnym.

Prócz tego, osoby starsze mogą wykonywać również ćwiczenia oporowe (na przykład podnoszenie ciężarów) albo ćwiczenia rozciągające (na przykład joga). Najważniejsza jest regularność oraz dopasowanie intensywności wysiłku do możliwości danej osoby. Pamiętajmy więc, że warto aktywizować również starsze osoby, gdyż może to bardzo dobrze wpłynąć na ich ogólne zdrowie i samopoczucie. Podejmowanie aktywności fizycznej ma bowiem korzyści zarówno dla zdrowia fizycznego, jak i dla psychiki.

Pomaga także obniżyć ryzyko rozwoju takich chorób jak choroby sercowo-naczyniowe, nadwaga, otyłość czy też depresja. Wszystko to sprawia, że coraz więcej starszych zaczyna uprawiać różnego rodzaju dyscypliny sportowe i w miarę swoich możliwości próbuje pozostać aktywnym mimo coraz wyższego wieku.